آیه 141 سوره نساء در قرآن به آیه نفی سبیل مشهور است: الَّذينَ يَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَ إِنْ کانَ لِلْکافِرينَ نَصيبٌ قالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنينَ فَاللَّهُ يَحْکُمُ بَيْنَکُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً
آنان که مترصد شمایند پس اگر از جانب خدا به شما فتحی برسد می‌گویند مگر ما با شما نبودیم و اگر برای کافران نصیبی باشد می‌گویند مگر ما بر شما تسلط نداشتیم و شما را از (ورود در جمع) مؤمنان باز نمی‌داشتیم پس خداوند روز قیامت میان شما داوری می‌کند و خداوند هرگز بر (زیان) مؤمنان برای کافران راه (تسلط) قرار نداده است
در این آیه برای مومنان از فتح صحبت شده است، البته فتحی که از جانب خدا و با اعتماد به خدا بدست می آید و آنچه به کافران می رسد نصیب است و بر خلاف فتح، پایا و ماندنی نیست. قاعده نفی سبیل ضامن استقلال، عزت و شرافت مومنان بوده و روابط مومنان و کافران را در تمامی ابعاد اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، مذهبی و فردی تنظیم می نماید. امام صادق (ع) می‌فرمایند: همانا خداوند امور مؤمن را به خودش تفویض کرده است و(البته) تفویض نکرده است که ذلیل باشد. حضرت امام حسین(ع) که الگوی عزت و شرافت در جهان است، در این باره میفرماید: "موت فی عزّ خیر من حیاة فی ذل". و در کربلا فرموده اند: "هیهات منا الذلة". امام حسین(ع) مصداق روشن «نفس مطمئنه» است که خداوند او را عزیز دانسته و به سوی خویش فراخوانده است.
در آیه ی فوق مراد از کلمه سبیل معنای غلبه و استیلا می باشد. به نظر علامه طباطبایی معنای آیه نفی سبیل، این است که حکم به نفع مؤمنان و علیه کافران است و تا ابد نیز چنین خواهد بود تا منافقان برای همیشه از رسیدن به اهداف شوم خود، مأیوس باشند و در همه دوره‌ها، بالاخره فتح و پیروزی از آن مؤمنان و علیه کافران خواهد بود.
بر اساس نظر حضرت امام خمینی(ره) همه معانی سبیل از جمله غلبه، حجت در دنیا، حجت در آخرت، سلطه اعتباری، و سلطه خارجی از آیه شریفه نفی سبیل برداشت مى‌شود. بنابراین مى‌توان گفت که بر اساس این آیه شریف، اراده خداوند متعال به هر دو قسم تکوینى و تشریعى آن، نفوذ و سلطه کفار بر مسلمین را به هر شکلى از اشکال نظامى، اقتصادى و فرهنگى نفى می کند. خلاصه آنکه اگر فرد یا ملتی بدست خود سلطه کفار را بپذیرند از دایره ایمان خارج شده و بر خلاف قاعده نفی سبیل رفتار کرده اند و ملتی که این سلطه را نپذیرند خداوند نخواهد گذاشت زیر سلطه کفار باشند. در آیه 139 سوره مبارکه آل عمران آمده:
وَ لاتَهِنُوا وَ لاتَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ: سستی نکنید و غمگین نباشید که شما برترید اگر مؤمن(واقعی) باشید.

0
0
0
s2sdefault